Crises en sociale media

Tijdens een crisis of grote gebeurtenis gonst het op social media al gauw van de geruchten. Sociale media hebben een groot effect op verschillende factoren van een crisis. Hoe ga je daarmee om en kun je zelf invloed uitoefenen?

Cursus Crises en sociale media: overlegsituatie tussen studenten

Tijdens de cursus Crises en sociale media leer je omgaan met onvoorspelbaarheid, onzekerheden en informatiegebrek tijdens een crisis. Je krijgt inzichten op het gebied van crisismanagement, crisiscommunicatie en discursieve analyse. Daarnaast kijk je naar informatiestromen, het taalgebruik in berichten op social media en de context van gebeurtenissen.

Informatie aanvragen

Meer weten over deze opleiding?

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Start Nog niet bekend
Lesdata Nog niet bekend
Studie-investering 6-10 uur studiebelasting per bijeenkomst
Kosten € 1395 (vrij van btw)
Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname
Prijsinformatie Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Opleidingsinhoud

De cursus Crises en sociale media geeft je handvatten om beter om te gaan met onvoorspelbaarheid, onzekerheden en informatiegebrek tijdens een crisis. Bij het samenstellen van de cursus is goed gekeken naar de beroepspraktijk, zodat de inhoud van de cursus goed aansluit bij je werk.

Deze cursus bestaat uit vijf onderdelen:

  1. Welkom in de wereld van crises en sociale media.
  2. Monitoring en analytische tools (2 avonden).
  3. Discoursanalyse (2 avonden).
  4. In de crisispraktijk: van online reuring naar offline effect.
  5. Integrale Crisiscommunicatie Verkenning.

De post-bachelorcursus Crises en sociale media bestaat uit zeven klassikale bijeenkomsten van drie uur en daarnaast uit zelfstudie, het werken aan een zelf ingebrachte case en het toepassen van de opgedane kennis in je eigen werk.

  • De impact van crises via sociale media bijsturen.
  • Online gesprekken monitoren en analyseren.
  • Omgevingsanalyses uitvoeren en aangeven op welke onderdelen deze aangevuld of verbeterd kunnen worden.
  • Een discoursanalyse uitvoeren op een selectie van de berichtgeving in de cases.

Deze cursus is bedoeld voor professionals in crisiscommunicatie en crisismanagement. Je bent als communicatieprofessional werkzaam bij bijvoorbeeld de politie, de gemeente of het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur met je inschrijving je cv mee.


Docenten

Tijdens de cursus Crises en sociale media krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Annette Klarenbeek, docent Crises en sociale media

Dr. Annette Klarenbeek

Lector

Annette Klarenbeek is sinds 1 mei 2016 lector van de programmalijn gesprek binnen het HU-lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein.

Haar interesse gaat uit naar een interactioneel perspectief op communicatie met een accent op gespreksgemeenschappen. Als communicatiewetenschapper en -professional benadert zij communicatievraagstukken vanuit de vraag ‘hoe praten mensen over thema’s die hen in het dagelijks leven bezig houden’? Deze vraag komt voort uit het idee dat veranderingen in samenlevingen doorklinken in de gesprekken daarover.


Na deze opleiding

Na het volgen van deze cursus kun je de impact van crises via sociale media bijsturen.

Je weet hoe je online gesprekken monitort en analyseert. Ook kun je omgevingsanalyses uitvoeren en aangeven op welke onderdelen deze aangevuld of verbeterd kunnen worden. Bovendien leer je hoe je een discoursanalyse uitvoert op een selectie van de berichtgeving in de cases.

Deze cursus geeft je handvatten om beter om te gaan met onvoorspelbaarheid, onzekerheden en informatiegebrek tijdens een crisis.


Overige informatie

De post-bachelorcursus Crises en sociale media kost € 1395, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

De post-bachelorcursus Crises en sociale media is bedoeld voor professionals in crisiscommunicatie en crisismanagement. Je werkt bijvoorbeeld als communicatieprofessional bij bijvoorbeeld de politie, een gemeente of het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Waarom Crises en sociale media bij de HU?

  • Blijf dichtbij de praktijk

    Deze cursus is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de beroepspraktijk. Nieuwe inzichten worden meteen doorgevoerd, zodat de cursus altijd aansluit op je werk.

  • Hoog ambitieniveau

    Voor deze cursus is minimaal hbo-niveau vereist. Om het niveau te waarborgen, bekijken wij de cv's van deelnemers voor aanvang van de cursus.

  • Leer van de experts

    Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Student in leeromgeving in overleg

Interesse in de opleiding Crises en sociale media?