De communicatieve organisatie

Schandalen: razendsnel gaat het de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Het verschil tussen binnen en buiten vervaagt, omdat reputaties al lang niet meer kunnen worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie, is het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes? 

Cursus De communicatieve organisatie: voorbeeld van een lessituatie

Steeds meer communicatieprofessionals zien ‘Het communicatiever maken van de organisatie’ als een van hun taken. Het gaat om een verschuiving van focus: van veel zelf communiceren naar het faciliteren en ondersteunen van het gecommuniceer van je collega’s. Goede interne communicatie is een sleutel om dat te bereiken. Zo raken mensen steviger verbonden met de doelen, met de ‘why’ van de organisatie. Succesvolle organisaties investeren daarom in de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Met goede interne communicatie maak je dus het verschil. Betrokkenheid en actieve participatie van medewerkers is nu een nog belangrijkere succesfactor dan het altijd al was.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Open avond 13 november

Kom dinsdagavond 13 november naar onze open avond in Utrecht. Je bent welkom tussen 18.00 en 21.00 uur.

Handig om te weten

Start Voorjaar 2019
Lesdata 1 en 15 februari, 15 en 29 maart, 12 en 26 april van 9:30 uur - 12:30 uur
Studie-investering 6-10 uur per bijeenkomst
Kosten € 1150 (vrij van btw)
Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Opleidingsinhoud

Veranderingen binnen een organisatie komen niet vanzelf tot stand. Interne communicatie is daarbij een onmisbare pijler. Je leert hoe je, als communicatieprofessional, de juiste verantwoordelijkheid op je neemt en hoe je andere spelers in de organisatie beter of strategischer hun rol leert oppakken.

Tijdens de cursus komen deze onderdelen aan bod:

  • Organisatiekenmerken, de bovenstroom én de onderstroom.
  • Wat speelt er in een veranderende organisatie?
  • Zicht op interne spelers, hun belangen en mogelijkheden voor ondersteuning met interne communicatie.
  • Analyse van de veranderopgave, mate van invloed van spelers en procesontwerp.
  • Internal branding: van merkwaarden naar gedrag.
  • De kansen van social media voor interne communicatie.

Deze cursus duurt drie maanden. Je volgt zes bijeenkomsten. Tussen de bijeenkomsten door krijg je opdrachten in je digitale leeromgeving. Hier vind je ook feedback op je opdrachten en kun je de literatuur voor je cursus bekijken.

Wat is, in organisatieveranderingen, de rol voor communicatieprofessionals? En wat is de rol van de andere interne spelers? Wat mogen we van ze verwachten en wat niet? Wat is ieders bijdrage aan de gewenste, vitale bedrijfscultuur? En met welke tools kunnen communicatieprofessionals hun collega’s toerusten? Op die vragen vinden we samen met jou een antwoord.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Deelnemers voor de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie worden geselecteerd. Voor aanvang van de cursus stuur je je cv op.


Docenten

Tijdens de cursus De Communicatieve Organisatie krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Marjan Engelen, docent post-hbo-cursus De communicatieve organisatie, Hogeschool Utrecht

Marjan Engelen

Marjan Engelen heeft een eigen bedrijf voor advies, training en procesbegeleiding. Ze heeft jarenlange ervaring in het communicatievak, zowel extern als intern, als aan de bureaukant. Interne communicatie is haar grote passie. En dan met name het vraagstuk hoe communicatieprofessionals daar samen met HR– en organisatiecollega’s de schouders onder kunnen zetten.


Na deze opleiding

Na de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie heb je laten zien dat je je hebt verdiept in interne communicatie en dat je het niveau hebt om interne communicatie op een strategische manier toe te passen.

Na De communicatieve organisatie kun je bijvoorbeeld kiezen voor een andere post-bachelorcursus op het gebied van communicatie, zoals Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken, Strategische communicatieplanning & advies, Crises en sociale media of Omgaan met de media.


Overige informatie

De post-bachelorcursus De communicatieve organisatie kost € 1295, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Je kunt wat je leert tijdens deze cursus meteen toepassen tijdens je werk. Je analyseert je eigen situatie, formuleert verbetervoorstellen en ontwikkelt gaandeweg je eigen actieplan. Dat omvat meer dan alleen het inzetten van communicatiemiddelen! Kennismaken met verschillende werkvormen, oefeningen, feedback en reflectie helpen je duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van interne communicatie is in je organisatie.

Deze cursus is geschikt voor communicatiemanagers en -adviseurs die:

  • verdieping zoeken op het gebied van interne communicatie
  • betrokken zijn bij het opzetten en verbeteren van het interne communicatiebeleid
  • zich bezighouden met communicatie bij veranderingen
  • adviseur zijn van het management op strategisch niveau

Waarom De communicatieve organisatie bij de HU?

  • Bevlogen trainers en docenten

    We bieden een stevig scholingsaanbod dat aansluit bij de bacheloropleidingen Communicatie, Journalistiek en Communication and Multimedia Design. Onvervalste liefde voor het vak is het uitgangspunt: je ervaart een grote bevlogenheid bij trainers en docenten

  • Kom verder in je carrière

    De HU geeft actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen en cases uit jouw organisatie zijn onder andere input voor de cursus. Wat je leert pas je meteen toe in je werk.

Studenten in overleg in lesomgeving

Interesse in de opleiding De communicatieve organisatie?

Vragen over de opleiding?

Volg deze opleiding