Instituut voor Bewegingsstudies en Siilo brengen veilig ‘appen’ naar het onderwijs

Techbedrijf Siilo heeft een veilig alternatief ontwikkeld voor het WhatsApp-gebruik in de zorg, dat in Nederland in rap tempo door zorgverleners wordt omarmd in hun dagelijkse praktijk. Het Instituut voor Bewegingsstudies (IBS) van Hogeschool Utrecht gaat nu samenwerken met Siilo om de app verder te ontwikkelen, zodat de app ook goed in onderwijssituaties binnen het beweegdomein kan worden gebruikt. “De huidige en toekomstige zorgprofessionals hebben behoefte aan laagdrempelige, gemakkelijke en veilige technologieën die het samenwerken en samen leren in de zorg ondersteunen”, vertelt Dorien Ginsel, docent, onderzoeker en initiatiefneemster van de samenwerking.

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen WhatsApp, ook in de zorg. “Natuurlijk weet iedereen dat het even snel ‘appen’ van een fotootje van je patiënt met WhatsApp eigenlijk niet mag. Maar het is wel verdraaid handig, en je wint heel veel tijd door dat ene fotootje even snel te delen”, aldus Siilo-oprichter Joost Bruggeman. Zijn bedrijf ontwikkelde met Siilo een veilig alternatief dat bovendien specifieke functies voor de zorg heeft. De app werd mei 2016 gelanceerd. Sinds de lancering van de Siilo-app in mei 2016, zit inmiddels zit 30% van de artsen in Nederland op het beveiligde messaging-netwerk.

Patiënten casuïstiek delen

Onderwijs in de zorg wordt veelal vormgegeven aan de hand van patiënten-casuïstiek. Binnen het IBS worden vaak korte filmpjes besproken waarin de patiënt en soms ook de zorgverlener in beeld is. Dit werkt enorm inspirerend en brengt de beroepscontext dichtbij. Het bediscussiëren en analyseren van deze casuïstiek en het bespreken van de leervragen gebeurt nu veelal in het face-to-face onderwijs. Dorien Ginsel ziet een behoefte aan verschillende en vooral modernere manieren om dit onderwijs verder vorm te geven. “We willen ons onderwijs ‘blended’ vormgeven, zodat het onze studenten voorbereid op het werken in ‘het zorglandschap van de toekomst’. Daarin is het interprofessioneel samenwerken, samen leren én samen creëren essentieel. We merken dat ons onderwijs vaak een gesprek is tussen de (toekomstige) zorgprofessionals en dat we dit nog meer willen stimuleren en faciliteren door Siilo in te zetten in ons onderwijs.”

Leren door veilig te appen

“Door samen te werken met Siilo kunnen we onze studenten al vroeg in hun professionele ontwikkeling bekend maken met het ‘veilig appen’ in de zorg, waarbij ze leren welk gedrag wenselijk is in die wijze van communiceren”, vervolgt Ginsel. “Een medium hebben waarmee je bijvoorbeeld tijdens je stage veilig en laagdrempelig patiënten casuïstiek kan bespreken met je studiegenoten die op afstand zitten, kan enorm helpen in je leerproces en professionele ontwikkeling.”

Co-creëren om app te ontwikkelen

De ervaringen die studenten en zorgverleners opdoen met de app, worden in kaart gebracht door het Lectoraat Innovatie van Beweegzorg. De eerste studie zal plaatsvinden binnen de Community of Practice van de ShoulderCommunity, een interprofessionele groep zorgverleners. De uitkomsten van deze onderzoeken helpen Siilo om hun product nog beter te maken. “Daarnaast hebben we specifieke wensen voor bepaalde functionaliteiten die voor zorgverleners binnen het beweegdomein van belang zijn. Wij gaan dit samen met Siilo verder uitdenken. Siilo zal het dan ontwikkelen, wij nemen het in gebruik en gaan testen. Echt co-creëren dus”, vertelt Ginsel.

Onderwijs met studenten innoveren

Joost Bruggeman is zeer verheugd over de samenwerking met Hogeschool Utrecht (HU) en hoopt op vele voordelen voor de studenten en zorgprofessionals die verbonden zijn aan het Instituut voor Bewegingstudies. Maar ook voor Siilo zitten er duidelijk voordelen aan de samenwerking: “Bij de HU is er duidelijk een visie om samen met de studenten het onderwijs te innoveren. Dat is gaaf. Door samen te werken met de HU, leren we van elkaar en kunnen we elkaar helpen onderwijs in de zorg efficiënter en leuk te maken.”