HU-studente wint Challenge Seksuele Vorming 2030

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren op het gebied van seksualiteit bewustere keuzes maken? Die vraag legde Rutgers, kenniscentrum seksuele en reproductieve gezondheid en rechten van jongeren, voor aan studenten. Drie teams van mbo- en hbo-studenten mochten hun concept presenteren. Het team van HU-student Dorien van der Deen werd gekozen tot winnaar. Juryvoorzitter was seksuoloog Goedele Liekens, die de prijs uitreikte samen met tv-presentator Sophie Hilbrand.

Jongeren kunnen vandaag de dag makkelijk aan informatie komen. Seks is overal, maar dat maakt ze ook onzeker en seksuele grensoverschrijding is een wereldwijd probleem, dat laat #MeToo wel zien. “Seksuele voorlichting is tot nu toe vooral gericht op jongeren vanaf de puberleeftijd; ook die van Rutgers. Maar wij kwamen erop uit dat je dit probleem pas echt kunt aanpakken als seksuele opvoeding op veel jongere leeftijd begint”, vertelt de 28-jarige HU-studente Dorien van der Deen van het winnende ‘Realiteam’. “Als je pas begint bij het puberen ben je te laat, dan willen jongeren meestal niet meer met hun ouders over seks praten. Seksuele opvoeding moet veel eerder beginnen en de ouders spelen daarbij een centrale rol, vinden wij. Er is al veel informatie over seksualiteit voor kinderen van nul tot twaalf jaar, maar die bereikt veel ouders niet. Op welke manier kun je als ouders met je jonge kind over seksualiteit praten, vroegen we ons af. We bedachten een Black Box waarmee ouders tools krijgen om over seksualiteit te communiceren met hun jonge kind. En ook een taal waarin het beestje bij de naam genoemd wordt. Een vagina is dus geen voorbips en een piemel is geen plasser.”

Black Box met poppen en filmpjes

Dorien van der Deen: “De Black Box draait om seksuele opvoeding en wordt door Rutgers uitgedeeld op consultatiebureaus, is het idee. Er zit een rode stip op waar je je telefoon tegenaan kunt houden, dan zie je een hologram. Daarin zijn video-voorbeelden te zien waarbij ouders praten met hun kinderen over seksualiteit. Om ouders te helpen met hun jonge kinderen over seks te praten, zitten in de Black Box twee fysieke poppen: een jongetje met een piemel en een meisje met een vagina. Ouders kunnen aan de hand van de poppen met hun (jonge) kinderen praten over seksualiteit. Ook krijgen ouders toegang tot een online community. Daar kunnen ze met elkaar en met experts discussiëren, en vragen stellen over de seksuele ontwikkeling van jonge kinderen en het praten over seksualiteit met jongeren. De poppen worden door Rutgers ook verspreid op (basis)scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, volgens ons concept. Door ze ook daar weer te bespreken met kinderen, sluiten de wereld thuis en die op school/opvang op elkaar aan. Zo kunnen kinderen op verschillende plekken praten over seksualiteit. Als seksualiteit van jongs af aan een normaal bespreekbaar onderwerp wordt, thuis en op school, kunnen jongeren gemakkelijker bewuste keuzes maken op het gebied van seksualiteit.”

HU-student Dorien van der Deen werkt naast haar HU-opleiding bachelor Pedagogiek fulltime als Operationeel Expert Wijk GGP – Jeugd, Gezin en Eer Gerelateerd Geweld bij de politie in Zuidoost Friesland. Ze hoopt volgend jaar af te studeren op het onderwerp ‘sextortion’, afpersing met een seksueel getinte foto of video van het slachtoffer. Rutgers schreef de Challenge Seksuele Vorming 2030 uit vanwege haar vijftigjarig bestaan. In het winnende team werkte Dorien samen met twee studenten van de mbo-opleiding Sociaal Werk van ROC Midden Nederland.