HU-student Jessica den Heijer wint Anna Reynvaan Studentprijs

Jessica den Heijer, student Verpleegkunde aan Hogeschool Utrecht, won 11 mei de Anna Reynvaan Studentprijs met haar artikel Samen werken naar het einde. De Anna Reynvaanlezing en –prijzen zijn een begrip in de Verpleegkundewereld.

De Studentprijs gaat naar de hbo-student die het beste artikel heeft geschreven. Den Heijer deed literatuuronderzoek naar de knelpunten in de samenwerking tussen zorgverleners tijdens de laatste levensfase van een patiënt. Vaak verloopt de samenwerking niet vlekkeloos op drie punten: de communicatie en overdracht tussen zorgverleners verloopt niet altijd optimaal, het is onduidelijk wie de coördinatie heeft in het zorgproces voor de patiënt en het ziektetraject is onvoorspelbaar. Dat laatste zorgt ervoor dat het vaak onduidelijk is wanneer de overgang van curatieve naar palliatieve zorg plaatsvindt. Den Heijer pleit in haar artikel voor een duidelijke markering van de palliatieve fase.

De Anna Reynvaan prijzen

Den Heijer, in reactie op de prijs: “Ik vind het erg bijzonder dat je als student zoveel mensen met een artikel kan bereiken en inspireren. Dit is wel een heel mooie start voor mijn toekomstige carrière als verpleegkundige.” Den Heijer wint een sculptuur en mag met een collega naar een buitenlands congres. Naast de Studentprijs werden nog twee prijzen uitgereikt. Een team van verpleegcentrum Pieter van Foreest uit Delft won de praktijkprijs met een project voor goede begeleiding bij de verhuizing van het eigen huis naar een verzorgingshuis. De Wetenschapsprijs ging naar een onderzoek over de preventie van infecties bij patiënten op de intensive care.

De Anna Reynvaan Lezing

De Anna Reynvaan Lezing is de jaarlijkse verpleegkundige lezing van de medisch centra AMC en VUmc, in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam, vakblad Bijzijn en beroepsvereniging V&VN. Anna Reynvaan (1844-1920) richtte de verpleegstersopleiding in Amsterdam op, was de stuwende kracht bij de oprichting van de eerste beroepsorganisatie van verpleegkundigen in Nederland en het eerste verpleegkundig tijdschrift. Reynvaan was een van de vrouwen die een grote rol speelden bij de ontwikkeling van Verpleegkunde tot een volwaardig beroep.

Meer informatie over de opleiding Verpleegkunde.