"Breaking Borders wint CampusDoc FilmFestival 2017"

De winnaars hebben hun eerste plek te danken aan de sterke boodschap van acceptatie, vertelt juryvoorzitter Jan van Galen. “Technisch kon er soms een klein dingetje wel anders, maar het verhaal is prachtig. Hoe moedig is het om als vluchteling de hulp te bieden die je zelf ooit nodig had?”

Het festival was op zondag volledig uitverkocht, toen de tien concurrerende films werden vertoond. De zon scheen op het terras van het Louis Hartloper complex terwijl de films van de School van Journalistiek van Hogeschool Utrecht binnen te zien waren.

Het CampusDoc filmfestival is een jaarlijks evenement waar documentaires, gemaakt door nieuwe filmmakers, worden vertoond. Het festival, dat deel uit maakt van het CampusDoc honoursprogramma van Hogeschool Utrecht, wordt met het jaar populairder. Door alle successen is er besloten om het project vanaf volgend jaar een semester lange minor te maken.

John Driedonks, hoofd van het honoursprogramma: “Het niveau van de films was dit jaar ongekend hoog. Het zijn niet zomaar studentenfilms, maar echt documentaires die op een hoog niveau vertoonbaar zijn. Dat heeft een aantal redenen. Dit jaar hebben oud-deelnemers van het programma de nieuwe filmmakers begeleid, we hebben nieuwe docenten aangetrokken en met de ervaringen van de vorige jaren blijven we de lessen ook verbeteren.

Vanaf volgend jaar staat de inschrijving voor alle studenten wereldwijd open. We denken dat het een motivatie is voor de deelnemende studenten om nog meer uit zichzelf te halen. Ik ben trots op de films die dit jaar afgeleverd zijn en kijk nu al uit naar de volgende editie.”

De tweede prijs ging naar “Next Level”, een film van Job van Ginkel en Jasmijn Verhulst over de professionele gamer Kaj. De derde prijs werd in de wacht gesleept door “Binnen de Cirkel”, die gemaakt werd door Hein van den Bogaert en Lauren Bos.