App voor mensen met spraakproblemen is gereed

Rick Ossendrijver, derdejaars student Software en Information Engineering aan de HU, ontwikkelde een app waarmee mensen met spraakproblemen, waaronder afasie, zich makkelijker kunnen uitdrukken. De app Express Me is nu gereed voor gebruik en is gratis te downloaden in de Google Play Store voor Android tablets. “Deze app kan voor dagelijkse bezigheden worden gebruikt en is daarmee heel praktisch”, zegt Ossendrijver

Express Me begon als een project van vijf ICT-studenten, onder wie Ossendrijver, die een specifieke doelgroep moesten kiezen om een app voor te programmeren. De keuze viel op mensen met afasie, een taalstoornis die wordt veroorzaakt door niet aangeboren hersenletsel. Ossendrijver legt de beperking uit: “Je kent het wel: soms ligt een woordje op het puntje van je tong, maar kan je er maar niet opkomen. Mensen met afasie hebben dat de hele dag door. Er zijn ook mensen die redelijke zinnen kunnen formuleren, maar bepaalde woorden niet kunnen uitspreken. Voor al deze mensen is Express Me een uitkomst.” Uiteindelijk ging Ossendrijver alleen verder met de ontwikkeling en afronding van de app.

Categorietegels

De applicatie werkt met tegels waarin woorden zijn voorzien van afbeeldingen. De tegels zijn ondergebracht in categorieën, zoals tijd, eten en familie. Een stem zegt wat op de tegel is te zien. Wanneer je op een categorietegel klikt, wordt een nieuwe categorie met tegels geopend. Door tegels te combineren, kan de gebruiker zinnen formuleren en aangeven wat zijn wensen zijn. Bijvoorbeeld: het is ’s middags mooi weer en de gebruiker wil wandelen. Dan gaat die naar de categorie ‘weer’, daarna klikt ‘ie op de woordtegel ‘mooi weer’, dan op ‘hobby’s’ en vervolgens op de tegel ‘wandelen’.

Ossendrijver: “Wat ik mooi vind aan de app is dat de inhoud heel makkelijk is aan te passen naar de wensen van de gebruiker. Je kan bijvoorbeeld tegels toevoegen en aanpassen en dat maakt de app heel gebruiksvriendelijk.”

Ouderen

Hij zegt al best veel kennis te hebben vergaard over afasie en heeft de app ook laten testen door mensen met afasie. Hun reacties waren positief en daarom heeft hij de app verder ontwikkeld. Hij maakt wel een kanttekening: “Mensen met afasie moeten vaak heel erg wennen aan de app. Dit komt omdat afasie meestal voorkomt bij ouderen, die sowieso moeite hebben met nieuwe technologie. Als ze dan ook nog hersenletsel hebben, wordt het nog lastiger.”

Doelgroep bereiken

Ossendrijver doet zijn best de app aan de man brengen bij de doelgroep. “Het filmpje dat we vorige jaar tijdens de ProjectB Challenge hebben gemaakt, is onder andere gedeeld door de Hersenstichting op Facebook. Daar was ik blij mee, want hun pagina heeft 24.000 likes. Dat bewuste filmpje is destijds in totaal 200 keer gedeeld op Facebook.” Zijn app won juni vorig jaar de publiekprijs van de Project B Challenge, dat jaarlijks wordt georganiseerd door technologieplatform Tweakers.net en IT-bedrijf Sogeti. “Als beloning mochten we met de Tweakers-express naar een groot games-festival in Duitsland. Dat was natuurlijk heel leuk.”

Meer informatie over Express Me of de app gratis downloaden? Ga dan naar www.expressme.nl.