10th European Congress of Speech and Language Therapy

Van 10 tot 12 mei vond in Cascais, Portugal het 10e Europese congres van de Logopedie (CPLOL) plaats. Het lectoraat Logopedie – Participatie door Communicatie had een actieve bijdrage met zes (poster)presentaties over onze lopende onderzoeken.

Het congres vond plaats in het fraai gelegen Estoril Congress center in Cascais, wat hoort bij district Lissabon. De toon werd meteen gezet door het lekkere, maar niet te warme weer en de Portugese gastvrijheid. Het congres begon op 10 mei met de welkomstborrel, waarna er twee intensieve en inhoudelijk goed gevulde congresdagen volgden. De eerste congresdag werd met een feestelijk diner afgesloten met als hoogtepunt klassieke Portugese Fado muziek. Nederland, waaronder de HU, was goed vertegenwoordigd. Het wetenschappelijke programma omvatte de hele bandbreedte van de logopedie: lezingen, posterpresentaties en workshops over preventie, diagnostiek en interventie bij onder andere TOS, stem- en vloeiendheidsstoornissen, afasie, dysfagie en algemene onderwijskundige onderwerpen zoals geletterdheid.

Het Lectoraat Logopedie had een gevarieerde en enthousiaste inbreng over interventies in onder andere de kindertaal, zoals de volgende lezingen:

• Child characteristics related to improvement in language performance of preschool children with developmental language disorders - Gerda Bruinsma
  • Game-based learning in speech and language therapy - Johanna Schulting & Marjan ter Harmsel
  • Efficacy of functional imitation therapy (FIT) for toddlers with DLD in special care groups. A pilot study – dr. Rob Zwitserlood
  • Engaging parents in goal articulation and goal evaluation of young children with developmental language disorders - Ingrid Singer.

En ook bijdragen voor de afasietherapie en het ontwikkelen van vragenlijsten:

• Logoclicks: the development of an online tool for cognitive-linguistic aphasia therapy - Verena Stolpmann & dr. Lizet van Ewijk
  • Face and content validity of the SAQOL-39 - Nicole ter Wal & dr. Lizet van Ewijk.

Na afloop van de (poster)presentaties werden er nog vragen beantwoord en interessante gesprekken gevoerd. We kijken terug op een geslaagd congres!